Publicaties
Koersen naar 2011
Gepubliceerd op 16/07/2013 in de categorie van Rapporten
Dit advies gaat over de verdere ontwikkeling van het politieonderwijs naar aanleiding van de resultaten uit het rapport Evaluatie Politieonderwijs, verschenen begin 2007.
In Koersen naar 2011 wordt de minister geadviseerd over de verbeterpunten, conclusies en aanbeveling uit de evaluatie. In het bijzonder de didactische aanbevelingen, de selectie en examinering, diversiteit, borging in de praktijk, de huidige opzet van het onderwijs, de actualiteit en behoeften van de regiokorpsen.
Tegelijkertijd heeft de Raad het eigen functioneren geëvalueerd. In een apart rapport Evaluatie Politieonderwijsraad kunt daar de resultaten van lezen.
De beleidsreactie van de minister treft u ook op deze pagina aan.
180907-reactie-Evaluatie-koersen-naar-2011.pdf
2007-erratum-Koersen-naar-2011.pdf
2007-koersen-naar-2011.pdf
Werken aan werkend leren
Gepubliceerd op 16/07/2013 in de categorie van Rapporten
Eén van de uitgangspunten van het samenhangend stelsel, politieonderwijs 2002, is dualisering. De agent wordt aangesteld in een korps en leert op school en in de beroepspraktijk. Een goede aansluiting tussen het opleidingsdeel en het praktijkdeel is belangrijk.
In dit rapport adviseert de Politieonderwijsraad de minister over de eisen die gesteld moeten worden aan het praktijkdeel van de opleiding. Hiervoor is een normenset opgesteld dat een bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van werkend leren.
Het advies bestaat uit drie delen, namelijk:
- Deel I: Werkend leren bij de politie; definitie en probleemstelling
- Deel II: Toelichting op het advies en op de implementatie van het advies.
- Deel III: Normenset voor de periode van werkend leren.
De beleidsreactie van de minister vindt u ook op deze pagina.
2006-Werken-aan-werkend-leren.pdf
06443-reactie-Werkend-leren.pdf
Definitiestudie instrument bepaling opleidingsbehoeften politiekorpsen
Gepubliceerd op 16/07/2013 in de categorie van Rapporten
In 2005/2006 heeft het Bureau van de Politieonderwijsraad in samenwerking met IVA en PointLogic een studie uitgevoerd voor de verdere ontwikkelingen van een meerjarig personeelsbeleid bij de Nederlandse politie. Het gebruik van scenariostudies en simulaties kunnen meerwaarde bieden bij de oriëntatie op toekomstige ontwikkelingen.
2006-Definitiestudie.pdf